سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
وحدت وجود
"سلام و درود" به اين وبلاگ خوش آمدید،با سپاس از مهمانان محترم،نظرات ديني،اخلاقي،فرهنگي واجتماعي به نمايش خواهد آمد. چون در اين وبلاگ عمليات لينك خودكار است بنابراين مي توانيد ابتدا اين وبلاگ را در سایت خود ثبت نمایيد و سپس لینک خود را در اين وبلاگ قرار دهيد.سیستم ابتدا برسی میکند آیا اين لینک در سایت شما وجود دارد یا نه.در صورت وجود تبادل لینک پذیرفته می شود. سپاس
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بازگشت به سوي او و آدرس www.xn--mgbbh5ak15e.loxblog.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 12789
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما

  توضيح خلاصه وحدت وجود، اصالت وجود و حتي اعيان ثابته

 
       اگر بگوييم كه خدا مخلوقات را خلق كرد و بين خدا و مخلوقات فاصله اي وجود داشته باشد مثل اينكه در روز قيامت خداوند بر كرسي اريكه قدرت خود تكيه زده باشد و در مقابل خود به حسابرسي مخلوقات يا انسانها بپردازد، متاسفانه مفهومي جز ثنويت(دوگانگي- شرك) ندارد در حاليكه فقط خداوند تنها ذات است. اين مطلب آنقدر ظريف است كه حتي بعضي از علما و عرفا نيز در نشريات خودشان دقت نكرده اند كه وقتي از وجود صحبت مي كنند، خود كلمه "وجود" محدوديت ذاتي ايجاد مي كند، همانگونه كه در قرآن نيز از كلمه "وجود" در مورد خود چيزي بميان نياورده است، نزديك ترين كلمه اي كه بوي "وجود" را مي دهد "نور" است، الله نور السموات و الارض، كه البته باز اين نوري كه خداوند مي فرمايد نوري كه ما در حالت عادي با چشم سر مي بينيم نيست، چرا كه اصلا معني و مفهوم آسمانها و زمين منظور آسمان و زمين قابل مشاهده ي ما نيست، منظور از آسمانها ابعاد وجودي مخلوقات بويژه بشر است و زمين در اصل همان بستر حركت بشر در حلقه انّا لله و انّا اليه راجعون است. اگر فرض كنيم منظور از زمين همين كره ي زمين ما باشد كه در روي آن زندگي مي كنيم، پس الآن كه علم پيشرفت كرده و دانشمندان جايگاهي در دل آسمان و در ساير كرات ديگر پيدا كرده اند و يا حداقل پا گذاشته اند ديگر مصداق زمين بودن(كره زمين) از بين مي رود.

      اصل بر اين است كه خداوند اعيان ثابته ي خودش را تنزل داده يعني مقام آنها را در حد فهم و عقل بشري پايين آورده تا قابل درك براي ما باشد، براي مثال طبق روايتِ قرآن، خود قران نيز تنزّل پيدا كرده است چرا كه روايات و احاديث بسياري وجود دارد از دارا بودن قرآن در بطنهاي مختلف تا هفتاد بطن، خدا نيز در دعوت بندگان به سمت خود و معرفي خودش، از اعيان ثابته و اسم الجميع يعني الله استفاده كرده است، قل ادعو الله اودعوا الرّحمن، از ربّ، اله، ملك، رحمن، رحيم، ناصر، قوي، قادر، مستعان و... در دعاي جوشن كبير تعدادي از اين اعيان آمده است. حال شايد بعضي بگويند كه تجليات خداوند تنزل پيدا نمي كند و ايراد بگيرند، در جواب بايد گفت، اينكه اين تنزّل بخاطر امكان فهم بشري روي داده باشد واجد اشكال نيست چرا كه باز خداوند در قرآن به پشه(به عنوان ريزترين موجود قابل ديد بشر) و آنچه در بالاي سر پشه قرار دارد مثال زده است و پشت سر اين كلمه از كلمه استحياء استفاده كرده است بدين مفهوم كه خداوند به اين عظمت اصلا شرم و حيايي ندارد كه براي نشان دادن قدرت خودش مثلا از يك پشه مثال بزند در حاليكه اين قدرت را داشت كه براي مثال از موجودات اوليه زيستي مثل دايناسورها مثال بزند كه البته همانگونه كه گفته شد عظمت كلام وحي و بطن در بطن بودن آن را مي رساند كه در رابطه با هر كلمه يا حرف كتابي نوشته شود.ولي بصورت كلي ياد آوري مي كنيم كه خداوند هر ذرّه اي را در كمال خودش خلق كرده است و اگر قرار به غير اين بود عدالت خدواند زير سئوال مي رفت. پس برابري و تساوي در ارزش ذرات و موجودات با توجه به اينكه كمال وجود دارد، قطعي است. ب اي اين مفهوم يك مثال بزنيم: در كار بنايي و طاق ضربي از قطعات آجر استفاده مي كنند: آجر كامل، آجر سه قطعي يا سه چهارم، نيمه يا چاركه، كلوك يا چيزي نزديك به يك چهارم آجر و نهايتا پولكي همانگونه كه از اسمش پيداست به اندازه پولك يعني ريزترين قطعه يك آجر. بنا براين شروع طاق زني ابتدا از آجر كامل استفاده مي كند و نهايتا در قسمت آخرِ رديف طاق از يك پولكي استفاده مي كند تا بقيه قطعات را نگهدارد. اين پولكي از نظر ارزشي (كمّي) بسيار كم ارزش است، چرا كه زير پاي كارگر تعداد زيادي از اين وجود دارد، اما از نظر كيفيتي اگر همين پولكي نباشد آن تعداد از آجرها و ساير قطعات كه داراي ارزش ظاهري هستند را نمي شود جاي خودشان ثابت نگهداشت. پس اينجا به مفهوم ارش و برابري مي رسيم كه هر موجودي به نسبت كمّي و كيفي خود ارزشي برابر هم دارند. يا داستان حضرت موسي كه وحي شد بدترين موجود را بياورد كه پس از يافتن به جهت درك كمال موجودات از آوردن آن موجود منصرف گشت.
پس با اين شرح به اين نتيجه مي رسيم كه هر چه هست فقط و فقط ذات مقدس و يگانه آفريدگار است و چيزي غير آن وجود ندارد و هر چه كه ما در هستي مي بينيم يا درك مي كنيم تجليات او هست، يعني آنچه كه در هستي وجود دارد تجلي اسماء الهي است از جمال گرفته تا جلال خداوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در سه شنبه 6 ارديبهشت 1401برچسب:جبر,اختيار,مجهول,معلوم,فرادرماني,كيهاني,عرفان,فلسفه,وحدت,اصالت,اعيان,ثابته,وجود,ويكي اينستا,wikiinsta369,#خبر#خبر آنلاين,ارز,دلار,,ساعت 9:17 توسط بازگشت |